Dlhodobá príprava mladých hokejistov

5/5
„Pozrite sa ako pracujeme s talentovanou mládežou“

Problém klienta

Nasledovná prípadová štúdia nie je problémom sama o sebe. Problematika pohybu detí a športovania talentovanej mládeže je obšírnejšia. Pre prehľad si môžeme uviesť nasledovné okruhy:

  1. hľadanie a výber talentov,
  2. výber testovacej batérie a validita testov,
  3. plošné pravidelné (každoročné) testovanie detí na ZŠ,
  4. senzitívne obdobia rozvoja pohybových schopností detí,
  5. všeobecná pohybová príprava detí,
  6. predčasná špecializácia,
  7. neaktivita (tablety/ počítače) riešenie nezáujmu detí o pohyb/ šport.

Na našej vzorke 10 hráčov ľadového hokeja bansko bystrického klubu HC05 aktuálne vekovej kategórie U14, si ukážeme ako sa snažíme dlhodobo pracovať a čeliť vyššie spomenutým výzvam.

Cieľom č. 1 je dlhodobá príprava, včasné riešenie nežiadúcich vplyvov moderného spôsobu života, športovej špecializácie, či vytvorených zlých návykov. Aj za spolupráci fyzioterapeutov, ktorí v športových kluboch mládežníckych kategórií stále nemajú svoje miesto.
Cieľom č. 2 je zachytiť biologický vek chalanov a podľa teórie senzitívnych období využiť ich potenciál na rozvoj kľúčových schopností pre podporu dlhodobo udržateľného výkonu  (východiská a zdroje sú infograficky zobrazené aj v galérií obrázkov)
Cieľ č. 3 zvýšiť šancu uplatnenia v profesionálnom hokeji a zníženie rizika zranenia
Cieľom č. 4 smerovať dlhodobú prípravu k nárokom fyzicky najťažšej súťaže na svete NHL. Aj vďaka poznaniu testovacej batérie, ktorá identifikuje schopnosti elitného hráča, vieme vyhodnocovať efektívnosť a dizajn prípravy (viď. inforgrafiku v galérií).

Diagnostika

Keďže typickým prejavom vývinu detí je rast, pravidelne na 3 mesačnej až polročnej báze meriame telesné proporcie (výška, váha) a robíme foto z niekoľkých strán (vzpred, vzad, zboku a detaily chodidiel).

Ďalšími testami sú screening „pohybovej kvality“ základných vzorov a vybrané testy prezradzajúce funkčný rozsah kĺbov, dysfunkciu resp. kompenzácie, svalovú nerovnováhu (skrátenia, tuhosť…).

Výkonnostné testy sú zamerané hlavne na lineárnu rýchlosť, zmenu smerov, agility „šikovnosť“, výbušnosť vo forme skokov a základné cviky ako zhyby, kľuky.

Treba dodať, že podobné testovanie pred/ po sezóne chlapci majú v klube. A po tejto stránke je sledovanie ich výkonnosti dobre zaznamenávané.

S niektorými chalanmi mám možnosť pracovať už možno 3-4 roky, s niektorými len dva či jeden rok.

Verím, že len dlhodobá práca môže priniesť výsledky a želaný efekt.

TeamEffort tréner

Tréning a životný štýl

V roku 2020 zhodou náhod sa chalani nechali nahovoriť na otužovanie. Ich prvá skúsenosť bola načasovaná priam ideálne: teplota vody okolo 10C a teplota vzduchu 12-20C.

Otužovanie im do budúcna môže priniesť mnoho benefitov ako posilnenie imunity, regeneráciu, vyššiu mentálnu odolnosť v podobe prekonania strachu z neznámeho a nepríjemneho. Samozrejme v sprievode dospelých a ideálne pod odborným dohľadom.

Priebežné výsledky

Naša spolupráca má celoročný charakter:

1. Počas sezóny väčšinou 1 max. 2x dvojhodinový tréning, ktorý je prispôsobený náročnosti a obsahu daného týždňa. Vtedy väčšinou sa zameriavame na techniku základných vzorov v pomerne malom objeme, prispôsobenej intenzite a dopĺňame „kompenzačné“ cvičenia. No ja osobne preferujem výraz – cielené silovo nápravné cviky na kritické segmenty, ktoré z nevedomosti a rôznych ďalších príčin môžu byť preťažené alebo oslabené.

2. Mimo sezóny je frekvencia tréningov vyššia 2-3x. Trvanie dve hodiny. Venujeme sa kvalitnej príprave, atletickým základom a prostriedkom, gymnastickým základom a neustále opakujeme techniku základných cvikov a pohybovývh vzorov.


Zdroje:

Physical Development for the Hockey Athlete, K. Neeld

Preparing for the Demands of Proffesional Hockey, S&C Journal, NSCA, 2018


Špeciálne poďakovanie patrí všetkým rodičom za podporu, dôveru, ochotu aj obetu spojenú s realizáciou našich tréningov, ktoré sú často krát na úkor rodinného či osobného života.
Rovnako ďakujem chlapcom za pravidelnú účasť, ktorá je možno často krát na úkor ich voľného času a oddychu. Za obojstrannú spoluprácu, ktorá spočíva v tom, že len aktívny prístup v snahe sa učiť, chápať a skúšať nové veci, budú viesť k tomu, že z našich tréningov vyťažia maximum.

Verím, že to niekam dotiahnete a osobne robím čo je v mojich fyzických a mentálnych silách ; ) Váš trénerko

U14 skupina ľadových hokejistov

Team Effort tréner

Tréningový program

Robte svoj šport naplno a nám dovoľte postarať sa o vašu prípravu a zdravie

Máte záujem o všeobecnú pohybovú prípravu pre svoje dieťa alebo klub ?

Dohodnite si bezplatnú konzultáciu

Pomáhame vám trénovať bezpečne

Vysokoškolské vzdelanie a uznávané certifikácie

Plne vybavené, moderné tréningové centrum

Individuálny tréning pod dohľadom skúseného trénera

Odbornosť, ľudský prístup, zábava a hlavne férové ceny

Zostaňte s nami v kontakte

Prihláste sa k odberu našich najnovších článkov a získajte overené tipy pre zefektívnenie svojho tréningu.
Fotka Erika, ktorý odporúča newsletter Effort
„Tipy mi pomohli výrazne zefektívniť môj tréning a pochopiť súvislosti. Pomôžu aj vám.“

Erik Ďurišin

Ochrana vašich osobných údajov je pre nás priorita!